خود آموز میکروکنترلر AVR – همراه با 50 مثال کاربردی

میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر یک کامپیوترکوچک شده می باشد و همانند یک کامپیوتر از حافظه RAM و حافظه ROM و پردازنده به همراه ادوات جانبی تشکیل شده است. میکروکنترلر ها دارای واحد هایی مانند تایمر ها برای اندازه گیری زمان , کانتر ها برای شمارش پاس های ورودی , واحد های ورودی و خروجی برای ارتباط با دنیای خارج , ارتباط سریال جهت برقراری ارتباط با ادوات جانبی دیگر , واحد تولید کننده PWM برای کنترل موتورهای DC و ….


میکروکنترلر ها در اسباب بازی ها ، دستگاه های صنعتی ، صنایع نظامی ، تبلت ها ، لوازم خانگی ، رباتیک و مکان های بسیاری دیگر کاربرد دارند. به طور کل در دستگاه هایی که نیاز به یک کنترلر کوچک باشد از میکروکنترلر ها استفاده می شود. میکروکنترلر های AVR ساخت شرکت اتمل بوده و پردازنده آنها 8 بیتی می باشد. این میکروکنترلر ها از قیمت مناسبی برخوردار می باشند و بیشتر در ساخت پروژه های دانشجویی و رباتیک کاربرد دارند.


میکروکنترلر های AVR حاصل یک پروژه تحقیقاتی دو دانشجوی نروژی به نام های Alf-Egil Bogen و Vegard Wollan است که نمونه اولیه AVR را طراحی و نمونه سازی نمودند و بعدا طرح خود را به شرکت Atmel بردند. شرکت اتمل Atmel اعلام نموده است که AVR یک نام مخفف شده نیست و حروف A V R به دلیل خاصی در کنار هم قرار نگرفته اند ، سازندگان میکروکنترلر های AVR نیز تاکنون اظهار نظر قاطعی در این باره ننموده اند  با این حال در بین متخصصین عموما پذیرفته شده است که AVR مخفف Alf and Vegard’s RISC Processor است.

 

خود آموز میکروکنترلر AVR - همراه با 50 مثال کاربردی

دانلود کتاب آموزش AVR با بسکام

کانال تلگرام ایده نگر