پروژه ساخت سیگنال سینوسی با AVR-تا فرکانس 2کیلو هرتز

در این پست برای شما یکی از پروژه های مهم و کاربردی را آماده کرده ام که از آن برای ساخت موج سینوسی استفاده می شود. همچنینی شما می توانید در برنامه تغییراتی ایجاد کرده و شکل موج های دیگری نیز بسازید.در این پروژه از یک عدد میکروکنترلر ATMEGA16 به همراه نمایشگر LCD 2*16 برای نمایش فرکانس و همچنین یک عدد کیپد برای دادن مقدار فرکانس های جدید و همچنین تغییر فاز استفاده شده است.


عمل تبدیل دیجیتال به آنالوگ توسط آیسی با نام DAC8 صورت گرفته است. این آیسی یک مبدل آنالوگ به دیجیتال با دقت 8 بیت می باشد. بعد از محاسبات نرم افزاری در میکروکنترلر عدد مورد نظر برای ساخت موج سینوسی به مبدل ارسال شده و مبدل عدد دریافت شده را روی خروجی های خود قرار می دهد.


مبدل دیجیتال به آنالوگ DAC0808 دارای 8 پایه ورودی است که هر پایه معرف یک بیت (Bit) دیجیتال است. همان طور که می‌دانید هر بیت می‌تواند مقدار 1 یا 0 را داشته باشد یا به عبارتی هر کدام از این پایه‌ها می‌توانند خاموش یا روشن باشند . مجموع 8 پایه می‌تواند اطلاعاتی برابر با 8 بیت از 00000000 ( که معادل ولتاژ مرجع حد پایین است) و 11111111 (که معادل ولتاژ حد بالااست) را منتقل کند ، یعنی این 8 پایه می‌توانند به 256 حالت مختلف روشن و خاموش باشند. پس می‌توانیم بگوییم که بازه بین ولتاژ مرجع بالا و پایین را می‌توانیم به 256 قسمت تقسیم کنیم . یعنی ارزش هر شماره از 0 تا 255 برابر است با عبارت زیر

(5-0) / 256 =0.0195

بنابراین دقت هر پله از ولتاژ ما برابر است با مقدار نوشته شده بالا. مثلا زمانیکه که ما عدد دیجتال 00001111 را به مبدل می دهیم ولتاژ 0.292 میلی ولت در خروجی ما ظاهر خواهد شد.

نکته ای که وجود دارد این است به علت برعکس بودن کیپد در نرم افزار شبیه ساز پروتئوس دکمه ها نیز جابجا شده است به همین خاطر برای وارد کردن فرکانس جدید باید روی علام تقسیم کلیک کنید و سپس فرکانس را وارد کرده و با کلیک روی علامت جمع فرکانس وارد شده را به مدار اعمال کنید.این مدار می تواند فاز موج را نیز تغییر دهد.

 

 

 

 

 

پروژه تولید موج سینوسی با AVR در نرم افزار پروتئوس نیز شبیه سازی شده است و می توانید این پروژه را از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود پروژه تولید موج سینوسی با AVR

کانال تلگرام ایده نگر