آیسی درایور 8 بیتی ULN2003

آیسی درایور 8 بیتی ULN2003

در بعضی از مدارها ما نیاز داریم تا یک ولتاژ یا جریان را تقویت کنیم.به عنوان مثال جریان خروجی میکروکنترلر ها عموما 20 میلی ولت با ولتاژ 5 ولت می باشد و اگر ما بخواهیم یک رله که دارای ولتاژ 9 ولت و جریان 50میلی امپر می باشد را راه اندازی کنیم نمی توانیم رله را به صورت مستقیم به میکروکنترلر متصل نماییم زیرا خروجی میکروکنترلر از نظر ولتاژ و جریان به رله نمی رسد.


برای حل این مشکل از آیسی های بافر یا درایور استفاده می کنیم.این ایسی ها بسته به شماره و نوع می توانند ولتاژ و جریان بالایی را پشتیبانی کنند.در این پست آیسی درایور ULN2003 مورد برسی قرار می گیرد. این درایور به صورت 8 بیتی می باشد یعنی ما می توانیم 8 ورودی و 8 خروجی در مدار داشته باشیم


ورودی آیسی درایور ULN2033 مثبت می باشد و خروجی آین آیسی زمین یا همان GND است. حداکثر جریان خروجی این درایور 500 میلی آمپر می باشد و می توانیم به راحتی توسط آن رله ها و موتورهای DC و همچنین موتورهای پله ای تک قطبی را راه اندازی کنیم.در شکل زیر نحوه روشن شدن یک LED را مشاهده می کنید.


آیسی درایور ULN2003 دارای خروجی کلکتور باز بوده و از 7 ترانزیستور تشکیل شده است.هر کدام از ترانزیستورهای داخلی از یک مقاومت روی بیس ترانزیستور و یک دیود هرزگرد تشکیل شده است.سمت چپ آیسی ورودیها و سمت راست آیسی خروجی ها قرار دارند.

 

روشن کردن یک LED توسط این آیسی

 

آیسی درایور 8 بیتی ULN2003

 

 

کانال تلگرام ایده نگر