دانلود مقاله آشنایی با موتورهای پله ای

دانلود مقاله آشنایی با موتورهای پله ای

استپ موتور (step motor) یا موتور پله ای یه دور را به به تعدادی پله یا استپ مساوی تقسیم می نماید.موتور پله اي يک موتور الکتريکي هست که حرکت آن کاملا دقيق و از پيش تعريف شده مي باشد که ورودي الکتريکي ديجيتال را به يک حرکت مکانيکي تبديل مي کند و با ارسال ولتاژ صفر و یک به سيم پيچهاي آن مي توان آنرا حرکت داد در حقیقت در موتورهای پله ای ما می توانیم یک دور یا 360 درجه را به استپ های کوچکتر تقسیم کنیم.

این استپ های کوچکتر بر اساس دقت یک موتور پله ای تعیین می شود. مثلا موتور پله ای با دقت 1.8 درجه می تواند یه دور را در 200 پله طی کند.هر چقدر مقدار درجه موتور پله ای کمتر باشد تعداد استپ ها بیشتر شده و متناظر با آن دقت نیز بیشتر خواهد شد.


 کاربرد موتور پله ای

 

استپر موتورها دارای کاربردهای بسیار گسترده ای در صنعت و رباتیک می باشند و در دستگاه هایی از جمله CNC ها ، پرینتر های ۳ بعدی ، پرینتر های جوهر افشان ، اسکنر ها ، پلاتر ها ، فلاپی درایو ها ، دی وی دی درایو ها ، لنز بعضی از دوربین های دیجیتال یافت که البته این موارد گوشه ای از کاربرد استپ موتور هاست . به طور کلی برای سیستم هایی که نیاز است موقعیت دقیق ( افقی ، عمودی ) یا زاویه دقیق را تعیین کنیم می توانیم از استپ موتور ها استفاده نماییم.

اين موتور عموما داراي چهار قطب ميباشد که سيم پيچها بر روي اين چهار قطب قرار مي گيرند و شما با ارسال بيتهاي 0و1به اين سيم پيچها در واقع ميدان مغناطيسي ايجاد مي کنيد که اين ميدان باعث حرکت روتورمغناطيسي موجود در داخل موتور پله اي مي شود. البته ميبايست اين سيم پيچها را به توالي 0 و 1 کرد و گرنه موتور مطابق ميل شما نخواهد چرخيد.

دانلود مقاله آشنایی با موتورهای پله ای

دانلود مقاله آشنایی با موتور پله ای

 

کانال تلگرام ایده نگر