معرفی ماژول وای فای ESP8266

ماژول وای فای با چیپ ESP8266 یکی از ماژول های wifi با پردازنده ای با سرعت کلاک 160MHZ می باشد. طبق گفته شرکت تولید کننده 80 درصد قدرت پردازشی این میکروکنترلر آزاد است برای اجرای برنامه های نوشته شده پس در واقع برای استفاده از این ماژول نیازی به میکروکنترلر دیگری نیست و از قدرت پردازشی خود ماژول برای اجرای برنامه های نوشته شده می توان استفاده کرد.

با استفاده از میکروکنترلری که 80 درصد قدرت پردازشی آن آزاد می باشد می توان در انرژی و هزینه صرفه جویی نمود.همچنین مدارات الکترونیکی نیز کوچکتر خواهند شد.همچنین توسط این ماژول می توان با استفاده از رابطه سریال آن به میکروکنترلر های موجود نیز متصل شد.برای برقراری با میکروکنترلر می توان از دستورات AT COMMAND که در ماژول وجود دارد استفاده نمود.

     پایه های ماژول ESP8266

معرفی ماژول وای فای ESP8266


ماژول ESP8266 به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا به عنوان میزبان عمل کند.زمانی که به عنوان میزبان است یا زمانی که تنها به عنوان پروسسور در دستگاه می باشد،می تواند به طور مستقیم از طریق یک فلش خارجی راه اندازی شود.این ماژول برای بهبود عملکرد سیستم ها و کم کردن حافظه مورد نیاز مجتمع شده است.

ESP8266 از APSD، برای برنامه های کاربردی VOIP و ارتباطات بلوتوثی موجود، پشتیبانی می کند.این ماژول دارای کالیبراسیون RF می باشد که می تواند تحت همه ی شرایط کاربردی کار کند و به RF خارجی نیازی ندارد.از ویژگی های بارز آن شامل سریع بودن زمان سوئیچینگ (sleep/wake) برای بازدهی سیستم های VOIP،بایاسینگ رادیویی تطبیق پذیر برای عملکرد با توان کمتر،پردازش سیگنال های پیشرفته و مشخصه های رادیویی برای ارتباطات بلوتوثی،DDR،LVDS،LCDمی باشد.


ویژگیهای ماژول ESP8266

دارای پردازنده با قدرت پردازشی 32 بیت

فرکانس کلاک 168 مگاهرتز با توان 80 درصد

استفاده از پروتکل های UART،SPIو SDIO 1.1/2.0

مدت زمان روشن شدن کمتر از ۲ms

سنسور دما مجتمع شده

مصرف توان در حالت standbyکمتر از ۱٫میلی وات

دارای حافظه فلش ۱MB

پروتوکل TCP/IPمجتمع

پشتیبانی از انواع آنتن ها و ………


کاربرد های ماژول وای فای ESP8266

 

شبکه های سنسوری بی سیم

هوشمند سازی خانه

استفاده در اینترنت اشیا

شبکه های توری

تجهیزات رباتیک

ارسال بیسیم اطلاعات

دوربین IP

برچسب های امنیتی و غیره …..

 

اتصال به ESP8266

ESP8266 یک دستگاه WiFi است و ما معمولا با پروتکل های WiFi به آن متصل می شویم اما برخی تنظیمات از قبل لازم است تا انجام شوند. ESP8266 نمی داند به چه شبکه ای متصل شود، چه پسوردی را باید استفاده کند و همچنین بقیه پارامترهای دیگری که باید تعریف شوند. البته پیش فرض این است که ما به عنوان Station در شبکه WiFi هستیم.

اگر بخوایم AP یا نقطه دسترسی – Access Point باشیم، داستان پیچیده تر می شود. برای تنظیم ماژول نیازمند ارتباط دیگری هستیم که آن ارتباط سریال UART است. ESP8266 یک جفت پین مجزا برای ارتباط سریال دارد و آنها RX و TX هستند. پین TX برای انتقال از ماژول و پین RX برای انتقال دیتا به ماژول استفاده می شود.

این پین ها را میتوان به سیستم هدایت کننده که میتواند میکروکنترلر باشد یا کامپیوتر شخصی متصل کرد. اگر کامپیوتر شما هم مانند من پورت سریال ندارد میتوانید از مبدل های USB به سریال استفاده کنید. توجه کنید پروتکل سریال شامل پین های دیگری برای کنترل و تست ارتباط هم هست ولی برای ارتباط با ماژول تنها ۲ پین RX و TX به علاوه پین GND استفاده می شود.


مصرف جریان ماژول ESP8266 در هنگام بیداری و خواب

 

مصرف جریان این آی سی بسیار متفاوت است. هنگامی که در حداکثر توان کار میکند، تا ۱۷۰ میلی آمپر جریان نیاز دارد، اما زمانی که در حالت خواب عمیق – Deep Sleep – قرار دارد تنها ۱۰ میکرو آمپر جریان نیاز دارد. بسیار تفاوت چشمگیری و متقاعد کننده ای است که برای محاسبه میزان حدودی و نه حتی دقیق مصرف باتری باید بیشتر به نحوه عملکرد در طول زمان توجه داشته باشیم.

ESP8266 طراحی شده تا با یک ماژول حافظه کار کند که عموما حافظه Flash هستند. بیشتر ماژول ها دارای یک حافظه فلش هستند که روی بورد تعبیه شده است. با دانستن این نکته که همه ی حافظه Flash ها تعداد خواندن/نوشتن و پاک کردن محدودی دارند، بعد از استفاده طولانی باید تعویض شوند.

آنها از طرف سازندگان تضمین شده اند که ۱۰۰۰۰ بار قابل پاک کردن و برنامه ریزی مجدد را دارند. این معمولا مشکلی در برنامه ریزی معمولی و تنظیمات ایجاد نمیکند، اما اگر برنامه شما به طور مداوم با Flash در حال نوشتن است پس این برای شما مسئله ساز خواهد شد و به زودی دچار مشکل می شوید.

ماژول ESP8266 با آنتن سرامیکی

معرفی ماژول وای فای ESP8266

برنامه نویسی برای ماژول ESP8266

 

 استفاده از IDE آردوینو و زبان برنامه نویسی C و ++C

معرفی ماژول وای فای ESP8266

استفاده از Nodemcu و زبان اسکریپت نویسی Lua

معرفی ماژول وای فای ESP8266

 

دیتاشیت ماژول وای فای ESP8266

 

 

کانال تلگرام ایده نگر