پروژه فاصله سنج با آلتراسونیک و میکروکنترلر PIC

حسگرهای آلتراسونیک

برای استفاده از امواج فرا صوت از حسگرهایی استفاده می‌شود که این حسگرها بر اساس محدوده فرکانسی خود به دو دسته صنعتی و غیر صنعتی تقسیم بندی می‌شوند. حسگرهای فرا صوت غیر صنعتی در محدوده فرکانسی 40 کیلو هرتز و حسگرهای صنعتی در حد مگا هرتز هستند. حسگرهای آلتراسونیک معمولا دارای یک فرستنده و یک گیرنده آلتراسونیک هستند.

امواج فرستاده شده از حسگر پس از برخورد با یک مانع به حسگر بر می‌گردند و توسط گیرنده حسگر دریافت می‌شوند. از این طریق و با در نظر گرفتن زمان بازگشت موج و کیفیت امواج بازتابی می‌توان به اطلاعاتی راجع به عمق، نوع و سرعت مانع به دست آورد. حسگرهای فرا صوت مزیت‌های فراوانی دارند مانند نویز پذیری کم، استفاده در شرایط نوری مختلف و…در زیر شکل این سنسورها که در الکترونیک برای اندازه گیری فاصله استفاده می شود آورده شده است.

سنسور آلتراسونیک گیرنده و فرستنده

پروژه فاصله سنج با آلتراسونیک و میکروکنترلر PIC

عملگرد پروژه

طریقه عملکرد سنسورهای آلتراسونیک به این صورت می باشد که فرستنده فرکانسی در حدود 40 کیلو هرتز تولید می کند. امواج ارسالی تقریبا به اندازه چند پالس می باشد ، این امواج با مانع برخورد کرده و برگشت داده می شود و به سنسور گیرنده می رسند. سنسور گیرنده موج دریافتی را تبدیل به سیگنال الکتریسیته و کرده و میکروکنترلر این دریافت را تشخیص می دهد.

میکروکنترلر با استفاده از زمان ارسال و اندازه گیری زمان دریافت پی به فاصله می برد.زاویه ارسال موج آلتراسونیک در سنسورها متفاوت می باشد ولی به طور معمول 120 درجه هستند.سنسورهای آلتراسونیک برای عملکرد صحیح نیاز به ولتاژ تقریبا بالای 20 ولت دارند که در مدارهای 5 ولتی با استفاده از آیسی هایی مانند max232 می توان ولتاژ 5 ولت را به ولتاژ تقریبا 20 ولت تبدیل کرد.

رفت و برگشت امواج آلتراسونیک

پروژه فاصله سنج با آلتراسونیک و میکروکنترلر PIC

در پایان نامه پیش رو در ابتدا سنسورهای آلتراسونیک توضیح داده شده است و در ادامه به برسی قطعات استفاده شده در پروژه و توضیح هر یک پرداخته شده است و در ادامه شماتیک پروژه به همراه توضیح اجزای آن آمده است.

دانلود پایان نامه فاصله سنج با آلتراسونیک

 

 

کانال تلگرام ایده نگر