مدار تشخیص عبور از صفربا اپتوکوپلر

مدار عبور از صفر مداری می باشد که توسط آن می توانیم نقطه صفر سیکل سینوسی را تشخیص بدهیم. از این مدار برای بریدن موج سینوسی و جهت کم کردن سرعت دور موتور و نور لامپ استفاده می شود.همانطور که می دانید برای کم کردن سرعت موتورهای DC از روشی به نام PWM استفاده می شود که در این روش پهنای پالس یک موج مربعی تغییر پیدا می کند. ولی در ولتاژ های بالاتر که به صورت AC نیز می باشد نمی توان از این روش برای کنترل نور لامپ و موتورهای تک فاز و سه فاز و غیره استفاه نمود به همین علت باید از قطعات الکترونیک قدرت مانند ترایاک و تریستور استفاده کرد.


با کنترل گیت ترایاک و یا تریستور ما می توانیم شکل موج سینوسی را به دلخواه خود برش بزنیم که این کار باعت کم شده سرعت و کم شدن ولتاژ خروجی می شود. در شکل زیر می توانید سیگنال برش خورده را ببینید.

مدار تشخیص عبور از صفربا اپتوکوپلر


برق شهر توسط دیود پل یکسو شده و سپس به دو انشعاب تقسیم می شود یک مسیر توسط مقاومت های R6,R5 ولتاژ آن کاهش داده می شود و پس از عبور از دیود D1 به خازن C2 وارد می شود تا این ولتاژ توسط خازن صاف شود و بتوان توسط آن دو ترانزیستور Q3,Q2 و همچنین اپتوکوپلر را راه اندازی نمود.در صورت درست کار کردن این قسمت باید ولتاژ دو سر خازنC2 حدودا 7 ولت باشد.


انشعاب دوم ولتاژ یکسو شده برق شهر از طریق مدار تقسیم ولتاژ شامل مقاومت های R7,R8,r9 کاهش پیدا کرده به بیس ترانزیستور Q2 اعمال می شود.در زمانیکه ولتاژ وودی در حال عبور از صفر است بر روی بیس ترانزیستور ولتاژ وجود ندارد در نتیجه این ترانزیستور خاموش است و باعث به وجود آمدن پالسی روی کلکتور خودش می شود و این پالس به بیس ترانزیستور Q3 اعمال می شود  و این ترانزیستور روشن شده و باعث روشن شدن اپتوکوپلر نیز می شود. با روشن شدن اپتوکوپلر ولتاژ روی کلکتور ترانزیستور داخلی آن کاهش پیدا کرده و ترانزیستور Q4 را خاموش می کند.


با خاموش شدن ترانزیستور Q4 پالس مثبت روی کلکتور آن ظاهر می شود که می توانیم این پالس را به میکروکنترلر و یا هر عنصر کنترل کننده دیگری بدهیم. در زیر شکل مربوط به مدار آورده شده است.

مدار تشخیص عبور از صفر

مدار تشخیص عبور از صفربا اپتوکوپلر

 

 

کانال تلگرام ایده نگر