انواع متغییر ها در زبان ++C-جلسه دوم آموزش

انواع متغییر ها در زبان ++C-جلسه دوم آموزش

متغییر چیست

متغییر نامی برای قسمتی از حافظه می باشد.در واقع ما برای گرفتن یک بخش از حافظه نیاز به یک نام برای دسترسی داریم. این نام مشخص کننده محل ذخیره داده می باشد و با استفاده از آن ما داده را در آن می ریزیم یا فراخوانی می کنیم.در شکل زیر انواع متغییر در زبان ++C به همراه میزان حافظه استفاده شده مشخص شده است.

 


تعریف یک متغییر

برای تعریف یک متغییر ابتدا باید نوع متغییر مشخص شود و سپس یک اسم برای آن در نظر گرفته شود.دقت کنید که نوع متغییر را با توجه به حافظه ای که قرار است استفاده شود تغیین کنید. به عنوان مثال برای ذخیره اعداد در بازه 0 تا 255 باید از نوع char استفاده شود و بیشتر از این بازه می توان از نوع int استفاده کرد. در زیر تعریف یک متغییر نشان داده شده است.

;نام متغیر     نوع متغیر

نکته: یکی از نکات مهم در تعریف متغییر دادن مقدار در بازه متغییر می باشد.به عنوان مثال ما نمی توانیم عدد 1000 را در متغییری از نوع char ذخیره کنیم ، زیرا بازه متغییری از نوع کاراکتر از 0 تا 255 می باشد. در صورت ریختن عدد 1000 در متغییری از نوع کاراکتر مقدار کم ارزش عدد 1000 داخل متغییر از نوع char ریخته می شود و بقیه بازه حذف خواهد شد که در اینجا عدد 232 به دست می آید.


اسمی مجاز در متغییر

باید دقت کنید که در دادن نام به متغییر نمی توان از هر اسمی استفاده کرد.نام متغییر را نباید با عدد شروع کرد و حتما باید شروع نام متغیر با حروف انگلیسی باشد ولی می توان در ادامه نام متغییر از اعداد نیز استفاده کرد.همچنین در نام متغییر نباید از سمبل ها استفاده کرد زیرا مجاز نیستند. تنها می توان از علامت _ استفاده کرد.


مقدار دادن به متغییرها

می توان در هنگام تعریف متغییر  و همچنین در طول برنامه به آن مقدار داد. متغییر هایی که از نوع ثابت هستند را تنها می توان در هنگام تعریف متغییر مقداردهی اولیه نمود و در طول برنامه نمی توان مقدار آن را تعریف کرد ، در واقع این نوع متغییر ها فقط خواندنی می باشند. تنها می توان متغییر ها که در حافظه RAM ذخیره می شوند را در طول برنامه مقداردهی کرد.در زیر نحوه مقدار دهی به یک متغییر نشان داده شده است.


تعریف آرایه

آرایه به مجموعه ای از متغییر ها گفته می شود که به صورت پشت سر هم در حافظه قرار می گیرند.آدرس شروع آرایه در واقع همان خانه اول می باشد و توسط آن می توان به سایر عناصر دسترسی داشت.می توان آرایه هایی از انواع char و int و float و long تعریف کرد و به آن در هنگام شروع و یا در طول برنامه آرایه را مقداردهی کرد.

 

دقت کنید که آرایه هایی از نوع ثابت نیز می توان تعریف کرد ولی نمی توان در طول برنامه به آن مقدار داد و تنها می توان اینگونه از آرایه ها را خواند. برای تعریف یک آرایه از نوع ثابت باید از کلمه کلیدی const قبل از تعریف نوع متغییر استفاده کرد.در زیر چند نمونه از آرایه های ثابت یا فقط خواندنی تعریف شده است.

 

 

 

کانال تلگرام ایده نگر