محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا

 

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا

 

در این پست در مورد محبوب ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی دنیا صحبت خواهیم کرد.برای شما بهترین زبان برنامه نویسی ممکن است زبانی باشد که اجازه بدهد در منزل کار کنید یا زبانی که همه کاره باشدو به شما اجازه بدهد در محیطی خوب و با هیجان کار کنید.نگاهی به زبان های برنامه نویسی محبوب از سال 2016 می اندازیم. Clearly, Java, C, C++, C# , Pytho از پنج زبان محبوب هستند.

رده‌بندی پیش فرض اسپکتروم سعی دارد میانگین علاقه‌مندی‌های اعضای IEEE را برآورده کند. اما به راستی بالاترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۱۶ کدام زبان ها هستند.در شکل زیر زبان های برنامه نویسی پرکاربرد آورده شده است.

رنکینگ زبان های برنامه نویسی

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا

بعد از این که زبان C دو سال در رتبه دوم قرار داشت، بالاخره توانست با کنار زدن جاوا به رتبه اول دست یابد. در پنج‌تا زبان اول، زبان پایتون جای خود را با C++ عوض کرده و سوم شده و زبان C# به پایین پنج‌تای اول آمده و جای خود رو به زبان R داد . زبان R حرکت خود را از سال‌های پیش شروع کرده و با یک روند مثبتی به کار خود ادامه داده. این زبان در حوزه Big data (داده‌های عظیم) کاربرد دارد.


گوگل و اپل   در حال رقابت با یکدیگرند طوری که زبان Go شرکت گوگل میخواست زبان Swift شرکت اپل را در بین ۱۰تای اول کنار بزند اما Swift همچنان رشد قابل ملاحظه‌ای دارد و امسال پنج پله بالا آمده و در پله یازدهم قرار دارد. در سال گذشته چند زبان به فهرست اضافه شدند اما تفاوت مشخص امسال این بود که زبان جدیدی به لیست اضافه نشد.در زیر نیز رشد زبان های برنامه نویسی با استفاده از یکی از منبع های اینترنت یعنی سایت Git Hub آورده شده است.


مقایسه زبان های برنامه نویسی با استفاده از GitHub

1. جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت به عنوان زبان وب شناخته می‌شود که اساسا همه جا وجود دارد! جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا، دینامیک (پویا) و تفسیرشده است که همهٔ مرروگرهای جدید آن‌را پشتیبانی می‌کنند. این زبان به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تحت وب خودشان را بسازند و بتوانند عناصر تعاملی را به وبسایت‌ها اضافه کنند. میزان رشد جاوا اسکریپت در سال 2016 برابر با 97% بود.

2. جاوا
جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره و شئ‌گرا است، که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد از جمله ساخت برنامه‌های تحت وب، بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی. علاوه بر این‌ها، جاوا عنصر اصلی و هستهٔ اپ‌های اندرویدی است. جاوا همچنان محبوبیت خود را در بین توسعه‌دهندگان حفظ کرده است و میزان رشد جاوا در سال 2016 برابر با 63% بود.

3. پایتون
پایتون یک زبان همه منظوره و بسیار محبوب است! اگر فقط به شغل فکر می‌کنید، فریمورک‌های پایتون بهترین انتخاب برای شما هستند. پایتون سینتکس بسیار ساده‌ای دارد که به همین دلیل باعث شده بهترین پیشنهاد برای یادگیری اولین زبان برنامه‌نویسی برای مبتدی‌ها باشد. بدون شک، پایتون یکی از بهترین و محبوبترین زبان‌هایی است که می‌توانید در سال 2017 یاد بگیرید. میزان رشد پایتون در سال 2016 برابر با 54% بود.

4. روبی
روبی یک زبان شئ‌گرا و همه منظوره است که در زمینهٔ ساخت برنامه‌های تحت وب کاربرد دارد. همچنین روبی از چندین پارادایم مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند (به طور کلی، منظور از پارادایم، شیوه‌های برنامه‌نویسی است که از جمله پارادایم‌هایی که روبی آن‌ها را ساپورت می‌کند می‌توان به فانکشنال و شئ‌گرا اشاره کرد.) گذشته از کاربرد آسان، شهرت روبی بیشتر به خاطر قدرتش از یک سو و همچنین فریمورک محبوب آن یعنی Ruby on Rails از سوی دیگر است. میزان رشد زبان برنامه‌نویسی روبی در سال 2016 برابر با 66% بود.

5. پی اچ پی
PHP یک زبان اسکریپتی سمت سرور است که اولویتش تمرکز بر روی توسعهٔ وب است. PHP باعث بوجود آمدن و شکل‌گیری دو مورد از غول‌های اینترنت به نام‌های Facebook و WordPress شد! اگر می‌خواهید به یک توسعه دهندهٔ وب تبدیل شوید، PHP یکی از زبان‌های مهمی است که لازم است یاد بگیرید! میزان رشد PHP در سال 2016 برابر 43% بود.

6. سی‌پلاس‌پلاس
++C یک زبان همه منظوره و بر پایهٔ زبان C است که بر بسیاری از زبان‌های جدید تاثیر گذاشته است. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که روزانه استفاده می‌شوند، نرم‌افزارها، درایورها، Firmwareها و خیلی از چیزهای دیگر که ما استفاده می‌کنیم با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده‌اند. ++C به عنوان یک زبان سطح میانی شناخته می‌شود و علتش هم این است که ویژگی‌های زبان‌های سطح بالا و سطح پایین را در کنار هم دارد. میزان رشد این زبان در سال 2016 برابر با 43% بود.

7. سی‌شارپ
سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، مدرن و شئ‌گرا است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. این زبان در قلب بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که توسط دات‌نت طراحی شده‌اند نیز قرار دارد. به یاد داشته باشیم که برنامه‌نویسی به زبان سی‌شارپ خیلی شبیه به زبان جاوا است، بنابراین اگر زمینه‌ای در زبان جاوا -یا به طور کلی، زبان‌های شبیه به سی- دارید، یادگیری سی‌شارپ خیلی برایتان سخت نخواهد بود. میزان رشد زبان #C در سال 2016 برابر با 88% بود.

8. گو
Go یک زبان اپن سورس است که هدفش ساده‌سازی، کارآمدی و ساخت نرم‌افزارهای قابل اطمینان است؛ این زبان در سال 2007 توسط 3 نفر از کارمندان گوگل ساخته شده است. در چند سال اخیر، Go به یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است. همچنین این زبان در بعضی از سیستم‌های اختصاصی خود گوگل مورد استفاده قرار گرفته است. بیشتر پروژه‌هایی که با Go نوشته می‌شوند عبارتند از: وب سرورها، APIها و فریمورک برنامه‌های تحت وب. میزان رشد Go در سال 2016 برابر با 93% بود.

کانال تلگرام ایده نگر