پروژه اندازه گیری دما و ارسال از طریق سریال 

در این پست پروژه اندازه گیری دما و ارسال از طریق سریال را برای دانلود قرار داده ام. در این پروژه از یک عدد میکروکنترلر AVR به عنوان پردازنده و کنترل کننده استفاده شده است. با استفاده از سنسور دمای LM35 دمای محیط اندازه گرفته شده و به میکروکنترلر ارسال می شود. میکروکنترلر نیز دما را از طریق رابط سریال RS232 به کامپیوتر ارسال می کند.در زیر به صورت جزیی توضیحات این پروژه اورده شده است.


سنسور دمای استفاده شده در این پروژه از نوع آنالوگ به شماره LM35 می باشد. این سنسور به ازای هر درجه تغییر در خروجی خود 10 میلی ولت ولتاژ تولید می کند. ولتاژ خروجی سنسور به ورودی مبدل آنالوگ به دیجیتال میکروکنترلر یا همان ADC وارد می شود. دقت اندازه گیری این مبدل روی 10 بیت تنظیم شده است و ولتاژ مرجع نیز روی پایه AREF است که ما به آن ولتاژ 5 ولت داده ایم،بنابراین به ازای هر 10 میلی ولت روی پایه ADC ما عدد 2 را خواهیم داشت. مقدار عددی که از ADC خوانده می شود را بر عدد 2 تقسیم کرده و دما به دست می آید.


برای نمایش دمای محیط از یک عدد LCD کاراکتری با سایز 16*2 استفاده نموده ایم.همچنین از طریق رابط سریال USART اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می کنیم. به علت اینکه منطق صفر و یک در میکروکنترلر و کامپیوتر با یکدیگر متفاوت می باشد از یک عدد آیسی مبدل به شماره max232 در این پروژه استفاده کرده ایم. همچنین شما می توانید از مبدل های USB به سریال نیز استفاده کنید که در اینصورت می توانید به صورت مستقیم به USB کامپیوتر متصل شود.برای خواندن دما از طریق کامپیوتر شما باید برای میکروکنترلر اینتر را ارسال کنید.در زیر نمایی از پروژه به همراه سورس کد آن آورده شده است.

پروژه اندازه گیری دما و ارسال از طریق سریال

 

دانلود پروژه اندازه گیری دما و ارسال از طریق رابط سریال

 

 

کانال تلگرام ایده نگر