دانلود کتاب گیرنده های رادیویی

امواج الکترومغناطیسی یکی از پدیده های بسیار زیبای فیزیکی هستند که مبنا و پایه تمامی سیستم های ارسال صدا و تصویر و اطلاعات در جهان امروز می باشد . این امواج که نور مرعی هم از جنس آن است با سرعت 300000 کیلومتر بر ثانیه منتشر می شوند و برای انتشار هم نیاز به محیط خاصی ندارد بدین معنی که در خلاء هم منتشر می شوند.


دانلود کتاب گیرنده های رادیویی

تعداد نوسانات موج در ثانیه ثانیه فرکانس نامیده می شود و این فرکانس در امواج الکترومغناطیس بین 1Hz تا می تواند تغییر کند و به این محدوده عظیم , طیف فرکانسی امواج الکترومغناطیس گفته می شود. فرکانس نور مرعی تنها بخش کوچکی از همین امواج است . فرکانس نور مادون قرمز و فرکانس نور ماورا بنفش می باشد.طیف فرکانسی امواج الکترو مغناطیسی توسط سازمان های بین المللی برای کار برد های گوناگون تقسیم بندی و استاندارد شده است


اساس کار فرستنده و گیرنده رادیویی

اساس کار فرستنده و گیرنده رادیویی رادیویی در یک جمله و بطور خلاصه سوار کردن اطلاعات صدای گوینده بر روی امواج الکترومغناطیس و در گیرنده هم پیاده کردن اطلاعات صدا از امواج الکترومغناطیس و پخش آن پس از تقویت از بلندگوی رادیو می باشد.

1- سوار کردن اطلاعات بر روی دامنه موج :در این روش متناسب با تغییرات صدای گوینده دامنه موج الکترو مغناطیس تغییر می کند و محدوده فرکانس آن 526 KHz-1606 KHz می باشد.

دانلود کتاب گیرنده های رادیویی

 

2- سوار کردن اطلاعات بر روی فرکانس موج (Frequency Modulation) FM):در این روش متناسب با تغییر صدای گوینده فرکانس موج تغییر می کند و محدوده فرکانسی آن 86-108 MHz است

مدولاسیون FM

3- سوار کردن اطلاعات بر روی موج بصورت پالسی (Pulse Modulation) PA):در این روش متناسب با تغییر صدای گوینده خود موج قطع و وصل می شود و محدوده فرکانسی آن همان محدوده فرکانسی AM است.

مدولاسیون PA

دانلود کتاب گیرنده های رادیویی

کانال تلگرام ایده نگر