پروژه راه اندازی ماژول وایرلس +NRF24L01 با AVR

ماژول nrf24L01 یکی از ماژول های بسیار کاربردی و ارزان قیمت برای ارسال اطلاعات  امن و پرسرعت و در عین حال کم مصرف به صورت وایرلس می باشد.چیپست استفاده شده در این ماژول نمونه تصحیح شده چیپست NRF24L01 می باشد. فرکانس کاری این ماژول 2.4 گیگاهرتز است و از مدولاسیون GFSK برای ارسال اطلاعات استفاده می کند.

مصرف انرژی این ماژول در زمان انتقال اطلاعات  ۱۴ میلی آمپر است. ولتاژ تغذیه این ماژول بین ۱٫۹ الی ۳٫۶ ولت است و این ولتاژ تغذیه و جریان پایین مصرفی باعث می شود تا بتوان این ماژول را با استفاده از باتری برای مدت های طولانی روشن نگه داشت. این ماژول دارای مد power down با مصرف میکروآمپر است .


انواع ماژول +NRF24L01

این ماژول در دو طرح بدون آنتن و با آنتن ارائه شده است که نمونه بدون آنتن آن دارای برد 100 متر و نمونه با آنتن آن درای برد 500 متر تا 1000 متر می باشد که در نوع 1000 متر از یک آیسی تقویت کننده نیز استفاده شده است.در زیر این دو نمونه ماژول را می توانید ببینید.

 

پروژه راه اندازی ماژول وایرلس +NRF24L01 با AVR

ویژگیهای ماژول رادیویی NRF24L01+

  1. دیتاریت حداکثر 2 مگابیت
  2. جریان مصرفی ماژول 12 میلی آمپر
  3. رگولاتور داخلی در داخل چیپ
  4. تغذیه ماژول از 1.9 تا 3.6 ولت
  5. تکنولوژِی پیشرفته SHOCKBURST
  6. شبکه کردن چند ماژول به یکدیگر
  7. تحمل ولتاژ 5 ولت روی پای های دیتا
  8. سایز کوچک چیپ و نیاز به قطعات خارجی کم

در پروژه پیش رو با استفاده از میکروکنترلر ATMEGA32  و 8 عدد LED دیتای دریافتی از ماژول فرستنده را دریافت و روی 8 عدد LED نمایش می دهیم.در شکل زیر پایه های ماژول نشان داده شده است.

 

پایه های ماژول NRF24L01+

پروژه راه اندازی ماژول وایرلس +NRF24L01 با AVR

در برنامه سمت فرستنده مقدار عدد از صفر تا 255 از طریق ماژول رادیویی NRF24L01+  ارسال می شود و در سمت گیرنده دیتای ارسال شده دریافت شده و روی LED ها نمایش داده می شود.نکته ای که وجود دارد این است که با کم کردن نرخ باود ریت ماژول می توان به برد بیشتری دست یافت و با زیاد تر شدن باود ریت مسافت کاهش می یابد.

همچنین باید میزان باود ریت بین دو ماژول با یکدیگر مساوی باشد تا عمل دریافت اطلاعات به درستی صورت گیرد. یکی از نکات بسیار مهم کار با این ماژول قرار دادن خازن 10 میکروفاراد و 100 نانوفاراد در کنار پایه های تغذیه این ماژول می باشد. در صورت عدم رعایت این نکته ماژول کار نخواهد کرد.برنامه تست شده و 100 درصد درست کار می کند.

برای انتقال اطلاعات به مسافت های بیشتر می توانید میزان باود ریت را کمتر کنید و همچنین از ماژول آنتن دار و تقویت شده استفاده کنید.برای انتقال اطلاعات با سرعت زیاد و مسافت کم می توان باود ریت را روی 2 مگابیت تنظیم کرد.از کاربردهای این ماژول می توان به انتقال صوت و حتی تصویر نیز اشاره کرد.همچنین می توان با استفاده از این ماژول موس و کیبرد بیسیم طراحی نمود و یا در ربات برای دریافت و ارسال فرامین به صورت بیسیم از آن استفاده نمود.

دانلود پروژه راه اندازی ماژول NRF24L01

 

 

 

کانال تلگرام ایده نگر