پروژه ولت متر با avr و شبیه سازی در پروتئوس-atmega128

 در این پست پروژه ولت متر با avr و شبیه سازی در نرم افزار پروتئوس رو برای دانلود قرار داده ام. در این پروژه از یک عدد LCD کاراکتری با سایز 16*2 و یک میکروکنترلر قدرتمند ساخت شرکت اتمل به شماره atmega128 استفاده شده است.در برنامه ولتاژ ورودی به پایه 61 یا همان ADC شماره صفر داده شده است و پس از پردازش توسط میکروکنترلر ولتاژ روی LCD نمایش داده می شود.در زیر واحد ADC توضیح داده شده است.

ADC مخفف عبارت های Analog to Digital Converter می باشد و به معنای مبدل آنالوگ به دیجیتال است. همانطور از نامش پیداست کار این مبدل دریافت سیگنال های آنالوگ و تبدیل آن به سیگنال های دیجتال می باشد. در سیستم های دیجتال به علت وجود صفر و یک میکروکنترلر و پردازنده ها قادر به تجزیه و تحلیل سیگنال تنها به صورت دیجتال را دارند به همین خاطر برای سیگنال های آنالوگ باید آنها را به صورت دیجیتال تبدیل و سپس عمل پردازش روی آن صورت گیرد.

تبدیل آنالوگ به دیجیتال

پروژه ولت متر با avr و شبیه سازی در پروتئوس-atmega128

در این پروژه دقت نمونه برداری واحد ADC روی 10 بیت تنظیم شده است، همچنین ولتاژ مرجع واحد ADC روی 5 ولت قرار داده شده است بنابراین دقت هر پله برابر تقریبا 5 میلی ولت می باشد. بنابراین اگر واحد ADC به ما عدد 10 را برگرداند به ازای دقت هر پله برابر با 5 میلی ولت ولتاژ ورودی برابر است با 50 میلی ولت.

در میکروکنترلر های AVR از روش تقریب متوالی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال استفاده می شود.در شکل زیر بلوک دیاگرام مبدل ADC در میکروکنترلر های AVR نشان داده شده است.

پروژه ولت متر با avr و شبیه سازی در پروتئوس-atmega128

همانطور که در برنامه بالا مشاهده می کنید ولتاژ توسط تابعی با نام read_adc خوانده می شود ، در پرانتر باید شماره ADC مورد نظر را وارد کنیم که ما به علت استفاده از شماره صفر عدد 0 را وارد کرده ایم. این تابع مقدار ولتاژ روی پایه را خوانده و به ما یک عدد برمی گرداند که از صفر تا 1023 می باشد. این عدد در متغییر i ریخته می شود و ما آن را در مقدار پله یا دقت اندازه گیری ضرب می کنیم و سپس آن را به علت اعشاری بودن در متغییر اعشاری با نام j  می ریزیم.

سپس با استفاده از تابع ftoa عدد اعشاری را به نوع رشته برای نشان دادن روی LCD کاراکتری تبدیل می کنیم و در انتها رشته به دست آمده را روی LCD نمایش می دهیم. از طریق لینک زیر می توانید این پروژه را دریافت کنید.

 

پروژه ولت متر با میکروکنترلر avr

 

 

کانال تلگرام ایده نگر