دانلود کتاب زبان ماشین و برنامه سازی

زبان اسمبلی چیست

زبان اسمبلی  پایین ترین سطح در ماشین را دارد. بين عبارات آن و دستورالعمل های زبان ماشين ارتباط تنگاتنگی برقرار می باشد . يعنی هر دستورالعمل اسمبلی دقيقا يک دستورالعمل زبان ماشين را نشان می دهد، در حاليکه در زبان سطح بالا يک عبارت معمولا به چندين دستورالعمل ماشين تبديل می شود.

يک برنامه اسمبلی مانند برنامه های سطح بالا به صورت text نوشته می شود. هر دستورالعمل زبان اسمبلی يک نمايش نمادی (يک کد الفبائی کوتاه) از يک دستورالعمل ماشين است، که به اين صورت معنی دستور واضح تر از کد زبان ماشين می شود.


زبان ماشین و برنامه سازی سیستم یکی از دروس تخصصی رشته کامپیوتر است این درس 3 واحدی بوده و در ترم سوم ارائه می شود. در این درس معمولا زبان اسمبلی تدریس می شود. زبان اسمبلی نزدیک ترین زبان به دستورات سخت افزار است و معمولا برای هر دستور سخت افزار یک دستور معادل در زبان اسمبلی وجود دارد. یکی از مراجع خوب برای این درس کتاب زبان ماشین و برنامه سازی سیستم مهندس نیک مهر می باشد که برای دانشگاه پیام نور نوشته شده اما با توجه به مطالب کتاب این کتاب می تواند برای دانشجویان دانشگاه دولتی و آزاد هم مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب در ده فصل آماده شده که هر فصل دارای اهداف، تمرین، مروری بر مطالب می باشد و در انتهای کتاب سوالات چهار گزینه ای گنجانده شده است. کتاب 400 صفحه دارد. می توانید این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود کتاب زبان ماشین و برنامه سازی

کانال تلگرام ایده نگر