PWM چیست و چه کاربردی دارد

PWM مخفف کلمه های Pulse Width Modulation و به معناي “مدولاسيون پهناي پالس” است. همانطور که می دانیم PWM تكنيكي براي كنترل ولتاژ است. با استفاده از این تکنیک ما می توانیم ولتاژ را کنترل کنیم.در PWM ما باید زمان یک شدن و صفر شدن یک سیکل از موج مربعی را تعیین کنیم. هر چقدر مقدار زمان یک نسبت به صفر بیشتر باشد مقدار دیوتی سایکل نیز بیشتر و به طبع آن ولتاژ خروجی نیز بیشتر خواهد شد.


در PWM ولتاژ تولید شده خروجی از صفر تا مقدار ولتاژ مرجع تعیین شده تغییر می کند. در واقع با استفاده از تکنیک PWM می توانیم ولتاژ و جریان را با استفاده از یک ترانزیستور تقویت کنیم و همچنین روی مقدار ولتاژ خروجی نیز کنترل داشته باشیم.تمام این کارها را می توان با استفاده از یک میکروکنترلر یا هر آیسی دیگری که قابلیت تولید PWM دارد را انجام داد. به طور مثال اگر Duty Cycle یک موج PWM برابر با 7۰% باشد بدان معنی است که در هر سیکل 7۰% ولتاژ برابر VCC و 3۰%  ولتاژ برابر ۰ است.در شکل های زیر PWM نشان داده شده است.

PWM

PWM چیست و چه کاربردی دارد


PWM چیست و چه کاربردی دارد

PWM چیست و چه کاربردی دارد

همانطور که در شکل های بالا می بینید PWM یک موج مربعی می باشد که مقدار دیوتی سایکل آن همان یک شدن در سیکل نسبت به صفر می باشد.از تکنیک PWM می توان برای کنترل سرعت دور یک موتور نیز استفاده نمود.با تغییر دیوتی سایکل یک موج توسط یک میکروکنترلر که ولتاژ خروجی آن 5 ولت می باشد و استفاده از یک عدد ترانزیستور با ولتاژ ورودی 12 ولت می توانیم ولتاژ خروجی ترانزیستور را از 0 تا 12 ولت تغییر دهیم و به همان نسبت نیز سرعت موتور متصل شده به ترانزیستور نیز تغییر خواهد کرد.

تولید PWM  با دیوتی سایکل 70%

PWM چیست و چه کاربردی دارد

 همچنین با استفاده از یک عدد فیلتر پایین گذر می توانید انواع شکل موج را با استفاده از pwm تولید کنیم. البته در ساخت شکل موج های سینوسی باید فرکانس pwm بالا باشد تا یک تبدیل خوب صورت گیرد.همچنین برای تقویت سیگنال می توانید از یک آپ امپ نیز استفاده کنید.

 

 

کانال تلگرام ایده نگر